Guide til brugen af QR koder

Der er en lang række ting, som du bør overveje, inden du går i gang med at oprette QR koder til dine reklamer, annoncer, tryksager, kampagner m.v. I denne guide giver zumoQR dig et par gode råd med på vejen, som du med fordel kan benytte inden, du opretter QR koder.

Formål med QR koden

• Hvad er formålet med QR koden - og hvad skal den benyttes til?
• Hvad får kunden ud af at scanne QR koden?
• Hvad skal der ske eller vises, når QR koden scannes?
• Skal der laves en landingpage eller et mobiltwebsite til QR koden?
• Hvilke medietyper (annonce, reklameavis, website osv.) skal QR koden vises på?
• Skal der vises et budskab sammen med QR koden, hvis ja hvilket?
• Hvilken målgruppe skal se og scanne QR koden?
• Kender målgruppen til QR koder?
• Har målgruppen en QR kode scanner i deres smartphone - og hvad gør du hvis ikke?

Overvej dit format

Alt efter hvilken medietype (skærm, tryk, print) som QR koden skal benyttes på, skal du inden, du opretter QR koden være sikker på, at din QR kode kan leveres/genereres i det format, som passer til den medietype, hvorfra koden skal benyttes. Skal QR koden f.eks. benyttes i en tryksag, kan du med fordel vælge formatet EPS osv.

Størrelsen på QR koden

Skal din QR kode bruges på en stor plakat eller et banner, skal du sørge for at QR koden leveres i et vektorbaseret
og skalerbart format som f.eks. EPS.
Læs mere om formater her!

Kvalitet og fejlkorrektion

Alt efter hvilken størrelse din QR kode skal være, skal du overveje hvilken grad af kvalitet/fejlkorrektion
QR koden skal leveres i. Vælg derfor en leverandør af din QR kode, som kan levere QR koder i forskellige grader af fejlkorrektioner.
Læs mere om fejlkorrektioner her!

Design af QR koden

Vil du designe din QR kode (fx indsætte logo i koden osv.) skal du benytte en leverandør af din QR kode, som kan levere QR koder i forskellige grader af fejlkorrektioner, som passer til dit behov.
Læs mere om design af QR koder her!

Statistik

Vil du have statistik og viden om, hvor mange der scanner QR koden? Eller vil du vide hvilke mobileenheder, der har scannet QR koden? Så skal du sørge for at få leveret din QR kode fra en leverandør, som tilbyder statistik til QR koder.
Læs mere om statistik her!

Ændring af URL-adresse

Skal din QR kode linke til et website eller en landingpage? Så bør du overveje, hvad du vil gøre hvis linket pludselig ikke fungerer korrekt eller URL-adressen for websitet eller landingpagen ændres.
Vælg altid en leverandør til din QR kode, som tilbyder muligheden for at ændre URL-adresse, så undgår du fejl.
Læs mere om ændring af URL-adresse her!

Budskaber til QR koden

Når du arbejder med QR koder, bør du fortælle, hvad kunden får ud af at scanne QR koden, og/eller hvad kunden kan opnå ved at scanne QR koden. Overvej derfor om der skal stå budskaber sammen med din QR koder, og hvad budskabet eventuelt skal være.

Fortæl kunden om scannere af QR koder

Selv om QR koder bliver mere og mere populært, er det ikke sikkert at alle i din målgruppe kender til QR koder og/eller QR kode scannere. Overvej derfor om du sammen med QR koden skal fortælle, hvordan de kan hente en scanner fra f.eks. App store, Google play m.v.

Målsætning

Når du vælger at benytte en QR kode, må du have en forventning om at få et resultat i den sidste ende. Overvej derfor hvad du mener et godt resultat er, og mål i forhold til QR kodens performance, antal scanninger, antal tilmeldinger osv. Sagt med andre ord, hvilket udbytte forventer du at få ved at benytte QR koden?

 

 


Få gratis QR koder med statistik!

Opret en Gratis-konto, og lav sikre dynamiske QR koder med real-time statistik.
Gratis-kontoen lukker aldrig, og du har altid adgang til dine QR koder!

 

  • OPRET GRATIS KONTO

    Med en gratis zumoQR-konto får du en adgang til et fantastisk QR kode management system, hvor du kan oprette QR koder som med sikkerhed er reklamefri og altid virker. Gratis-kontoer lukker aldrig!
    Opret en gratis konto her!

  • QR KODER MED STATISTIK

    Fra din zumoQR-konto får du med bare et enkelt klik adgang til real-time statistik for dine QR koder, så du altid kan følge med i dine QR koders scanninger og performance fra sekund til sekund.
    Læs mere om real-time statistik her!

  • EXTRA FORDELE

    Som kunde og gratis bruger, har du adgang til Extra marketing fordele som f.eks. billige sms-beskeder, sms kundeklub, 2-vejs sms, SMSINBOX, digitale stempelkort, apps og meget andet godt.
    Se alle fordele her!

Copyright © 2010-2015. All rights reserved - Reproduction is stricktly prohibited.
Skrevet af Jesper Flindt - Google+ profil